TALOUSTIEDE: TIETEENALOJEN POHJOIS-KOREA?

Valon määrä lisääntyy kymmenellä minuutilla joka päivä. Lunta pihassa auttaa asiaa, valoa. Tarttumaan kysymykseen, jonka Lotta Aarikka on näyttävästi pyyhkäissyt keskusteluun omalla blogillaan http://aarikanlotta.fi/sitkeiden-taloustieteilijasetamiesten-ristiretki-lukukausimaksut/ muutama päivä sitten.

Raivon keskelle on nopeasti noussut sadustakin tuttu teknisesti taitavimman possun tiilitalo, jota kukaan ei saa puhkumalla kumoon. Tässä tarinassa talon ovat rakentaneet taloustiedettä pyhän koskemattomuuden sitein suojaavat, liiton jäsenet, taloustieteilijät tai sellaisiksi kasvamaan pyrkivät. Lotta on suomen kielen tutkija. Hän vastustaa ajatusta tuoda lukukausimaksut suomalaiseen yliopistomaailmaan. Blogiteksti syntyi suuttumuksesta ja vastaansanomisen halusta, ajatella toisin keskellä sivistyksestä köyhtyvää Suomea. Lotta ei halua argumentoida lukukausimaksujen puolesta vetoamalla siihen, että maailman parhaat yliopistot keräävät satumaiset summat juuri lukukausimaksuilla. Lotta ei halua argumentoida lukukausimaksujen puolesta ollenkaan ja on tulessa sen Suomen puolesta, johon on syntynyt. Lotta on nuori nainen.

Keskustelu velloo Lotan blogissa ja twitterissä yötä päivää. Humanistimuijaksi itsensä ristinyt Aarikka on saanut kimppuunsa itseriittoisuudessaan ylittämättömän tieteenalan, taloustieteen. Mitä ‘hintaan’ tulee, siitä älkööt humanistimuijat toista sanaa sanoko. Rahastahan taloustiede ei kuuluisan muistelman mukaan mitään ole koskaan tiennyt, siitä puhunut tai siihen sen kummemmin viitannut. Käsitteinä ‘hinta’, ‘vaihto’ tai ihan mikä tarkoitteensa säilyttänyt sana ikinä taipuu taloustieteen lineaarisen kaikkivaltiuden piiriin. Muoto seuraa tällä itseensä käpertyneellä alalla ihan mitä vaan. Paitsi ehkä ekosysteemiä, johon ei vapaamielisyyden ja piittaamattomuuden kuningas taida sidettä keksiä. Mutta eihän silläkään ole väliä, taloustieteessä, jossa suojan saa sanomisilleen, kun muistaa esityksensä alkuun hokea: “En väitä todellisuudesta mitään.”

Samalla kun äkkiä on alkanut tuntua siltä, että edes Suomen hallitus ei väitä todellisuudesta mitään, on ilo seurata, myötäelää ja kannustaa Aarikan daavidin kamppailua goljattia vastaan. Toisella korvalla kuuntelen tasavallan presidentin valtiopäivien avauspuhetta eduskunnassa. Tähän liittyen tarjolla on myös yliopiston seminaari-ilta ensi viikolla, jossa mainitsemattoman ajatuspajan tutkimusjohtaja kierii kahisevan vallassa yhdessä julkisen talouden puoliksi yliopistolla työskentelevän professorin kanssa. Kahisevan valta siinä piirissä, joka ei todellisuudesta mitään väitä?

Pohjois-Korea on valtio, jossa ulkopuolesta oman voimansa rakentanut perintöprinssi meuhkaa omalla tavallaan. Hän edennee toiminnassaan omavaltaisesti, kirjaimellisesti toiselta mitään kysymättä. Hän ei ehkä väitä mitään todellisuudesta, koska todellisuus on hänen päässään. Asetelma ei ole kovin erilainen suhteessa taloustieteen todellisuusväitteitä välttelevien piiriin. Logosentrismi tarkoittaa tutkimuksen tapaa, jossa logiikkaväitteet riittävät tieteen siteeksi. Abstraktion kauneudesta on matematiikka tehty. Mallien vallasta elävät ne, joille todellisuustutkimus on mahdotonta. ‘Talous’ käsitteenä ja talous ilmiönä ovat molemmat todellisuuden ehdoilla ajallistuvia. Todellisina tilallistuvia.

Logiikkaan uppoava kuviensa kumartaja on tiukasti kiinni sekä ajassa että tilassa. Tästä voisi taloustieteenkin uudelleenkirjoittaminen alkaa. Tutkimuksen uusista ulottuvuuksista puhumattakaan. Ilman ajan ja tilan kysymysten tiukkaa tutkimusta juuri kielen ja tekstin kysymyksinä taloustiede jatkanee autistista vaellustaan verettömän liiton harhailuna lineaarisessa avaruudessaan. Joka väittää todellisuudesta erityisen valtavan paljon kaikkina niinä institutionaalisina muotoina, joihin arjen päätöksenteko on eksynyt talousnobelistien viitoittamalla tiellä. Vai oliko se toisin päin? Ulkopuolen kieltäminen on niin modernia. Modernin voima par excellence.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s